APArtment for a choreographer

Location : Maisons Laffitte, France

Date : 2010

Area / Surface : 120m²

Budget : 110K€ excl. VAT

Pictures © David Foessel

The apartment is designed after its owner who’s a dancer and a choreographer seeking for a flexible and evolving space.
The design offers a continuous, fluid dual aspect 55m² free space which can adapt itself to actual or future uses according to the choreographer’s imagination.
A mobile and articulated partition wall can reshape the space creating either a living room, a dining room, a library, a spare bedroom or a closet.
Appearing like thick walls the panels are very light and can be easily manipulated by a single person.
Composed of a 100mm pine frame covered with light grey painted MDF boards the panels are attached together with simple hinges. They stand on industrial wheels concealed within the depth of the frame.
The panels are randomly perforated and PVC pipes connect the holes in between the MDF boards creating light tunnels that glow like stars in the room.
Another partition wall in the bedroom divides the room with the study and works as shutters for the bedroom.
The apartment is always in movement, the walls dance to change the rooms proportions in a snap.


A l'image de son propriétaire, danseur et chorégraphe, amateur d'espace mis à disposition de l’infinie possibilité de ses mouvements, nous avons conçu l'appartement comme un plateau disponible, continu et traversant pouvant évoluer et s'adapter en fonction des besoins et des envies de son propriétaire (chambre d’amie, espace TV…). De même écriture plastique, 3 grands ensembles menuisés mobiles articulent l'espace. Ces cloisons épaisses, constituées d'ossatures en pin sont bardées de part et d'autre de panneaux de médium perforés à la découpe numérique dont le diamètre a été déterminé par celui des tubes PVC de plomberie, dont l'usage est détourné ici pour combler le vide entre ces perforations. Ces canons à lumière confèrent une magie à ces cloisons dont le mécanisme de roues et des charnières est entièrement dissimulé.